Wednesday, April 4, 2012

SOALAN PERBINCANGAN 3 - MALAYAN UNION

TAJUK : MALAYAN UNION 1946


SOALAN PERBINCANGAN 3


Bincangkan iktibar daripada penentangan orang melayu terhadap Malayan Union ?


Cuba memberi pendapat berdasarkan peristiwa penentangan ?

17 comments:

  1. Selalu berwaspada dengan kuasa asing yang ingin mengeksploit negara kita. Selain itu kita harus mengada perasaan cinta yang mendalam dan berkekalan untuk negara kita.Akhirnya kita harusberusaha mempertahankan maruah negara.......

    ReplyDelete
  2. Penentangan Orang Melayu terhadap Malayan Union teleh mengajar saya untuk mencintai tanah air saya. Selain itu, kita sepatutnya bersatu padu dan berjuang untuk negara kita. Kita juga mesti berhati-hati semasa berunding dengan kuasa lain dan membuat perbincangan sebelum bersetuju untuk sesuatu.

    ReplyDelete
  3. Ashwiini Sivadas NandaApril 18, 2012 at 9:50 AM

    Iktibar daripada penentangan orang melayu terhadap Malayan Union
    terhadap orang Melayu ialah mereka akan lebih berhati-hati dan tidak akan terpengaruh dengan sesiapa sahaja. selain itu, rakyat juga akan rela berkorban untuk negara tercinta.

    ReplyDelete
  4. Daripada penentangan orang melayu terhadap Malayan Union,saya iktibar bahawa kita tidak harus mempercayai kuasa asing sewenang-wenangnya.Contohnya,pihak British memcuba untuk menubuhkan Malayan Union dengan alasan untuk kebaikan kita tetapi sebenarnya itu sebuah usaha mereka untuk terus memonopolikan serta meneruskan kegiatan imperialisme di negara kita.Selain itu,kita juga boleh iktibar untuk mempunyai semangat yang kental dan berani menentang pihak penjajah.Sebagai contoh penduduk tanah melayu menentang penubuhan Malayan Union dengan menjalankan demostrasi aman,menyuarakan melalui akhbar,dan menghubungi pihak di pusat tanah jajahan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Baguslah jawapan kawanku ! saya rasa jawapan anda memang tepat ! saya akan menggunakan jawapan anda sebagai rujukan :)

      Delete
  5. Pada pendapat saya, orang Melayu telah menunjukkan semangat patriotisme yang tinggi dan mereka tidak takut untuk megekalkan jati diri dan negara. Oleh itu, kita perlu mencontohi semangat mereka yang sanggup berkorban demi tanah air.

    ReplyDelete
  6. Ng Guo Zhi & Ling Xi Gene 5 DamaiApril 27, 2012 at 10:21 AM

    Iktibar yang telah saya dapati ialah saya perlulah melahirkan semangat patriotik kerana negara ini merupakan tempat kediaman saya , jika tiada negara ini tiadalah saya. Di samping itu , penentangan orang Melayu pun telah memberi iktibar untuk bekerjasama dengan rakyat lain , kerana sama sama berat dipikul , sama sama berat dijinjing.

    ReplyDelete
  7. Jennifer and Jassmine (5D)April 27, 2012 at 10:23 AM

    Pada pendapat saya, penentangan Orang Melayu terhadap Malayan Union telah mengukuhkan pentadbiran di Tanah Melayu. Selain itu, menyatu padukan rakyat Tanah Melayu pada waktu itu dan juga pada masa kini. Akhir sekali, tindakan Orang Melayu telah membantu memupuk semangat patriotisme.

    ReplyDelete
  8. Kita harus beranding bahu mempertahankan maruah negara kita dan identiti,tradisi ,warisan dan budaya yang amat berharga.Kita juga harus berani berkorban untuk negara :D

    ReplyDelete
  9. Qiao Ni & Mei Yee(5A)April 27, 2012 at 10:28 AM

    Kita perlulah bersemangat patriotisme dan bersedia berkorban untuk negara. Kita juga hendaklah mempertahankan kedaulatan dan maruah bangsa negara. Kita turut mestilah taat setia kepada pemimpin negara. Kita juga hendaklah bersatu padu menentang penjajah. Pemimpin turut haruslah berkewibawaan untuk memimpin rakyat.

    ReplyDelete
  10. Pang Kah Wai (5G) & Dhiya (5D)April 27, 2012 at 10:30 AM

    Iktibar daripada penentangan orang melayu terhadap Malayan Union adalah menyatukan orang Melayu untuk mempertahankan status quo mereka.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jawapan kawanku memang betul . tetapi berilah isi yang lebih sikit . nanti boleh dapat markah yang lebih. anda boleh kata "kita dapat belajar untuk mencintai tanah air dan bersatu padu dan berjuang untuk negara kita. " :)

      Delete
    2. memang betul :D

      Delete
  11. Penetangan masyarakat di tanah melayu telah meninggalkan kesan yang mendalam dari segi pembangunan negara dan masyarakat. Berdasarkan peristiwa ini propaganda kuasa asing tidak asing bagi rakyat di Malaysia. Tidak kurang juga semangat bersatu padu semakin kukuh di kalangan masyarakat demi mempertahankan tanah air dan keamanan. Kesan pembangunan dari segi masayarakat ialah kemudahan memiliki ilmu dari setiap pelusuk dunia kerana tiada orang tengah (iaitu pihak kuasa asing) yang menghalang. Dengan ini ilmu yang di miliki dapat membantu untuk meningkatkan pertahanan negara dari semua aspek terutamanya dalam bdang ekonomi yang mempengaruhi pembangunan negara ... ^^

    ReplyDelete
  12. iktibar daripada penubuhan Malayan union ialah dapat menanam sikap berhati hati dalam diri masing-masing.dengan itu kita tidak lagi perlu khuatir terhadap anasir-anasir jahat yang akan datang ke Negara kita kerana kita telah bersiap sedia untuk menghidapi pelbagai masalah yang mampu menggugat keamanan Negara kita

    ReplyDelete
  13. Tidak membiarkan penjajah menguasai negara kita Dan tidak mudah putus asa

    ReplyDelete