Saturday, July 3, 2010

LAWATAN KE "HONEY BEE FARM" & BOH TEA PLANTATION (4)

Hari Kedua
Tarikh : 27 Jun 2010 (Sabtu)
Lokasi : Smokehouse, Honey Bee Farm, BOH Tea Plantation

Masa : 8.00 -9.00 pagi
Lokasi : Restoran Highlander, Tanah Rata

Kami "check Out" pukul 8.00 pagi dan didapati ada dua pelajar lambat. Siapakah mereka ? Nafiz dan Al-Hazim. Alasan yang diberikan oleh mereka ialah mengemas apartmen sebelum "Check Out". Wah, satu tindakan yang patut dipuji tetapi perlu tepat pada waktu.
Kami pun bergerak untuk sarapan pagi di restoran Tanah Rata. Kami diberi menu untuk memilih makanan sarapan pagi seperti roti telur, roti kosong, tosei, chapati dan lain-lain dengan tidak terhad bermakna sehingga kenyang.  Jangan lapar lagi....

Pandangan Matahari Terbit di Tanah Rata, Cameran Highlands

Luar restoran &Sarapan pagi

Masa : 9.30-10.00 pagi
Lokasi : SmokeHouse, Cameran Highlands

Dalam perjalanan ke Bee Farm, kami singgah di "Smoke House" untuk menggambar kenangan. Terima kasih kepada En. Mustapha, pemandu bas.Kami tertarik dengan reka bentuk bangunan dan "landscape" sekitar hotel ini. Guru dan pelajar yang minat dengan penggambaran telah mengambil peluang ambil gambar di sekitar hotel ini. Saya berasa bersyukur kerana kumpulan guru dan pelajar ini sangat minat penggambaran. Mereka sentiasa bekerjasama dengan guru dan kawan-kawan untuk sesi penggambaran. Mereka sentiasa  lihat ceria, gembira dan seronok apabila berdepan dengan kamera. Tidak pernah rasa penat. Terima kasih.

Smokehouse

Gembira & Seronok dengan alam sekitar yang indah dan sejuk

Muridku Anakku Sayang

Masa : 10.00 - 11.00 pagi
Lokasi : "Honey Bee Farm"

Kami diberi kebenaran untuk meneroka kawasan "Bee Farm". Tempat pembiakan sangat unik dan terdapat petak empat segi di sekitar kawasan ini. Seperti biasa, kami mengambil kesempatan untuk ambil gambar sana sini. Selepas itu, kami bergerak ke kedai cenderamata dan diberi munum percuma. Yang berminat telah membawa pulang "Honey Bee" sebagai cenderamata.

Meneroka "Bee Farm"

Bangunan "Bee Farm" & Model "Honey Bee Farm"

Masa 11.00 - 12.00 tengahari
Lokasi : BOH Tea Plantation (Best Of Highlands), Sungai Palas, Cameran Highlands
Kami bertukar bas kepada bas mini yang boleh naik bukit dan sampai kawasan penanaman Teh Boh. Kami melalui bukit bukau yang penuh dengan pokok teh, tebing-tebing yang curam dan jalan yang bengkang-bengkok. Setiap kali pemandu membelok, semua penumpang akan menjerit dengan ketakutan. Satu pengalaman yang tidak boleh dilupakan oleh kami.
Setelah tiba, kami diberi penerangan tentang cara memproses teh boh dari setiap peringkat. Kemudian kami pun bersiar-siar di sekitar kedai cenderamata, ada yang membeli, ada yang minum teh dan yang lain menikmati pemandangan yang indah di ladang teh dengan cuaca yang sejuk.

Bas mini ke "BOH Tea Plantation" Sungai Palas, Cameran Highlands

Gambar Kumpulan di Ladang Teh & Kilang Proses Teh

Pelajar mendengar penerangan tentang proses membuat teh BOH

Alat-alat digunakan untuk memotong daun teh & Alat Timbang Teh

Kafeteria & Kedai Cenderamata di "BOH Tea Centre"

Pemandangan yang Indah

Rumusan, lawatan ke dua tempat ini amat bermakna kepada guru dan pelajar kerana mereka bukan sahaja mendapat pengetahuan baru tetapi boleh melihat secara dekat dan menikmati alam sekitar Malaysia yang indah dan kaya dengan hasil pertanian. Pengetahuan dan pengalaman baru ini boleh membantu mereka menjadi seorang usahawan yang berjaya pada masa depan...