Friday, May 28, 2010

NANYANG SIANG PAU - LAPORAN LAWATAN KE KOTA MELAKA

Terima kasih kepada saudari Yeo Xin Ying (4B), tulisan laporan lawatan sambil belajar ke Kota Melaka pada 3 April 2010 (Bahasa Cina) telah disiarkan dalam surat khabar Nanyang Siang Pau pada 25 Mei 2010. Para pelajar boleh rujuk kepada papan notis Persatuan Sejarah & Geografi untuk maklumat selanjutnya.


 

1 SEAFIELD, 1MALAYSIA







Laporan Lawatan Sambil Belajar Ke Melaka







Tarikh: 3 April 2010
Hari : Sabtu
Masa : 7.30am - 10.30pm
Tempat berkumpul : SMK Seafield
0730 : Ahli Persatuan Sejarah dan Lembaga Koperasi Sekolah berkumpul di sekolah untuk mengambil kehadiran pelajar. Seramai 40 orang pelajar dan 5 orang guru telah menyertai lawatan ini.
0800 : Kami bertolak ke Melaka tepat pada masanya.
0840 : Semua pelajar telah diminta untuk bersarapan di kawasan R&R Seremban. Pelajar juga berpeluang untuk merehatkan diri. Bas meneruskan perjalanan pada pukul 9 pagi.

1000 : Kami tiba di Melaka. Antara tempat yang kami lawati:










1) Bangunan Stadthuys

















Bangunan Stadhuys ialah sebuah binaan bersejarah terletak bersebelahan dengan Gereja Christ di Jalan Laksamana, Melaka. Bangunan ini dibina pada tahun 1650 sebagai penempatan rasmi Gabenor Belanda dan Timbalan Gabenor, di mana struktur bangunan ini melambangkan seni rekabentuk Belanda yang halus.

Bangunan ini juga mempunyai catatan sejarahnya di bidang pendidikan, yang mana pada abad ke-19 ketika pemerintahan Inggeris, sebuah sekolah yang dikendalikan oleh golongan paderi dikenali sebagai Malacca Free School dibina di perkarangan Bangunan Stadthuys. Ketika itu pendidikan sekolah diberikan percuma oleh Inggeris. Bagaimanapun kebanyakan pelajar di sekolah itu terdiri daripada anak-anak golongan Cina yang kaya.

Catatan sejarah menunjukkan sepucuk surat yang bertarikh 19 April 1825, menyatakan betapa perlunya diwujudkan sebuah sekolah Inggeris di Melaka. Surat itu dikirimkan kepada majlis perbandaran yang ditandatangani oleh wakil gereja, Encik J. Humprey, J.W. Overee dan A.W. Baumgarten. Akhirnya sekolah itu dibuka pada 7 Disember 1826 dengan hanya 18 orang pelajar. Pengetua Malacca Free School yang pertama ialah Encik T.H. Moore.

Tidak lama kemudian bilangan pelajar di sekolah itu meningkat sehingga 200 orang. Waktu belajar bermula dari jam 9 pagi hingga 12 tengah hari dan disambung dari jam 2 petang hingga jam 4 petang. Bilangan pelajar Melayu pada masa itu tidak ramai kerana kebanyakan ibu bapa menghantar anak-anak mereka ke sekolah Melayu atau sekolah agama. Walaupun bahasa pengantarnya ialah bahasa Inggeris, bahasa-bahasa lain seperti Bahasa Melayu, Bahasa Portugis dan Bahasa Cina juga diajar.

Pada bulan Ogos 1878, kerajaan British mengambil alih pentadbiran sekolah tersebut daripada golongan paderi dan menamakannya Malacca High School atau Sekolah Tinggi Melaka. Pengetuanya yang baru ialah Encik A. Armstrong. Pada tahun 1931, Sekolah Tinggi Melaka berpindah ke tapak barunya di Jalan Chan Koon Cheng hingga sekarang.

Bangunan itu kini menempatkan Muzium Sejarah dan Etnografi. Paparan harian muzium ini ialah pakaian pengantin tradisional dan artifak dari zaman kegemilangan Melaka.

2) Gereja Christ

Gereja Christ yang berwarna merah ini terletak bersebelahan dengan Pejabat Pos Jalan Laksamana dan Muzium Belia Malaysia.
Gereja ini dibina sekitar tahun 1753 pada tempat yang sama.Gereja ini merupakan testimoni kepada seni rekabentuk Belanda yang tulen.
Di sini dapat diperhatikan bangku gereja yang buatan tangan, siling cahaya matahari yang dibina tanpa penyambung, kitab Injil tembaga, batu nisan yang ditulis dalam bahasa Armenia dan lukisan 'Last Supper' pada jubin yang bersinar.

3) Gereja St. Paul
Puing Gereja St. Paul yang terletak dalam kota A' Fomosa, Melaka, dengan patung St. Francis Xavier dihadapannya.
Puing Gereja St. Paul yang terletak dalam kota A' Fomosa, Melaka. Kelihatan batu penutup kubur yang telah dialih dari lantai dan disandarkan ke dinding kota.
Puing Gereja St. Paul yang terletak dalam kota A' Fomosa, Melaka. Kelihatan menara rumah api yang dibina bersebelahan dengannya.
Gereja St. Paul merupakan sebuah gereja yang terletaknya di Bandar Hilir, Melaka. Ia dibina oleh Kapten Portugis yang bernama Duarte Coelho pada tahun 1521 dan dinamakan "Our Lady of The Hill".
Gereja ini kemudiannya ditukar oleh pihak Belanda kepada tempat persemadian bangsawan dan di namakan gereja St. Paul. St. Francis Xavier telah dipelihara di dalam perkuburan terbuka pada tahun 1553 sebelum dibawa dengan kapal ke Goa, India.
Di bawah gereja ini terdapat Kota A Famosa.











5) Kota A Famosa

Tinggalan pintu kota yang dipanggil Porta de Santiago di A Famosa.

Kota A Famosa (bermaksud "Yang Termashur" dalam bahasa Portugis) telah dibina oleh Portugis sebaik sahaja berjaya menawan Melaka pada tahun 1511. A Famosa terletak di Bandar Hilir, Melaka bersebelahan replika Istana Kesultanan Melaka dan Gereja St. Paul. Ia merupakan seni bina Eropah tertua yang masih tinggal di Asia.

A Famosa merupakan nama kubu yang dibina oleh orang Portugis selepas menakluk Melaka pada 1511. Sebaik sahaja mereka menawan Melaka, Portugis menggunakan buruh paksa untuk membina kubu sementara bagi menangkis serangan orang-orang Melayu, sementara mereka membina kubu utama yang digelar "A Famosa", atau secara rasminya Kubu Melaka (Fortaleza de Malaca). Kota A Famosa mengambil masa selama 5 bulan untuk di bina. Akibat suhu panas terik dan kekurangan makanan, ramai buruh paksa yang mati ketika membina kota tersebut. Bahan bagi membina kota tersebut diambil dari runtuhan masjid dan bangunan lain.
Pembinaan kota A Famosa atas arahan Alfonso de Albuquerque boleh dikatakan menjadi lambang penentangan penduduk Melaka masa itu sehinggakan memaksa pihak Portugis membina kota pertahanan sebaik sahaja mereka menguasai bandar Melaka.

Kota A Famosa yang disiapkan mempunyai empat menara, atau ketelom (bastion), dengan tembok setebal 2.4 meter hingga 4.5 meter. Menara-menara tersebut dikenali sebagai Baluarte San Pedro, Baluerte de las Virgenes, Baluerte Madre de Dios, Baluerte Santo Domingo, dan Baluerte de Santiago. Menjelang tahun 1583, Melaka telah menjadi bandar berkota yang dilindungi dengan tujuh puluh meriam ke semua arah.

A Famosa diperluaskan ke kawasan berhampiran dan meliputi penempatan Eropah. Kawasan itu termasuklah Jalan Kota, Jalan Gereja, Jalan Mahkamah & Jalan Istana. Penjajah Portugis turut menjadikan ini satu penempatan Kristian dengan 5 gereja, tempat beribadat, biara, hospital dan sebagainya. Bagaimanapun, kota ini gagal menghalang Belanda pada kurun ke-17. Dengan bantuan rakyat tempatan dan Melayu Johor, serangan telah dilancarkan sebelum Belanda berjaya merampas Melaka.

1230 : Kami makan tengah hari di Dataran Pahlawan Melaka Megamall. Di sini pelajar berpeluang untuk menikmati juadah mengikut selera masing-masing.

1430 : Lawatan diteruskan ke beberapa tempat yang menarik.

6) The Baba Nyonya Heritage Museum

Rumah baba-nyonya di Melaka

Suatu pengalaman yang hanya diperoleh di Melaka. Rumah Baba-Nyonya begitu unik dan asli. Muzium ini memaparkan budaya baba dan nyonya yang sebenar.

7) Jonker Street
-          Tokong Cheng Hoon
Tokong Cheng Hoon Teng telah dibina oleh Kapten Lee Wei King dan ia merupakan tokong Cina yang tertua di Malaysia.

-          Kuil Sri Poyyatha Vinayagar Moorthi
Kuil Sri Poyyatha Vinayagar Moorthi terletak bedekatan dengan Masjid Kampung Kling di Bandar Melaka.
Salah satu daripada kuil Hindu yang pertama didirikan di negeri ini. Ia dibina pada tahun 1781 di mana tanahnya telah diberi oleh Belanda.
Jika anda ingin melawat kuil lama ini, ia terletak di persimpangan antara Jalan Tukang Emas dan Jalan Hang Kastur

-          Masjid Kampong Kling
Masjid Kampong Kling di bandar Melaka merupakan salah satu daripada masjid yang tertua di negeri ini gaya rekabentuk Sumatera.
Selain daripada mempunyai sebuah kubah yang konvensional, ia juga mempunyai 3 tingkat bumbung yang berbentuk seperti piramid.
Masjid ini mempunyai menara yang berlainan daripada yang biasa disaksikan, di mana strukturnya yang seperti pagoda memaparkan gabungan pengaruh arkitek Timur dan Barat. Masjid ini terletak di antara persimpangan Jalan Lekiu dan Jalan Tukang Emas.

1630 : Pengalaman yang berharga dan menyeronokkan iaitu menyusuri Sungai Melaka (River Cruise).

1800: Tidak lengkap sekiranya kami tidak berkunjung ke penempatan masyarakat Portugis. Kami berpeluang untuk menikmati makan malam di sini.

1930 : Kami diberi peluang membeli-belah di pasar malam yang terkenal di Melaka iaitu     di Jonker Street.
  
2100 : Kami berangkat pulang ke Subang Jaya.

2300: Kami tiba di sekolah.

Laporan oleh :
Malisa Shereen 4B

1 comment:

  1. saya suka ini laporan ...lawatan....

    Saya cinta akan laporan ini...XDD

    ReplyDelete