Tuesday, April 17, 2012

SESI PERBINCANGAN 1 : SEJARAH KEMERDEKAAN MALAYSIA

Tajuk : Kemerdekaan Malaysia

Video Sejarah Kemerdekaan Malaysia

MAKLUMAT RUJUKAN TAMBAHAN ;

SOALAN PERBINCANGAN 1 :
Sebagai warganegara Malaysia, bagaimanakah anda dapat mengekalkan kemerdekaan Negara kita ?

19 comments:

  1. Choo QingHua 5 DamaiApril 18, 2012 at 8:50 AM

    Sebagai warganegara Malaysia, saya dpat mengekalkan kemerdekaan Negara kita dengan menghormati pemimpin negara kita dengan memberi taat setia kepadanya dengan mematuhi dan mendengar arahannya.

    ReplyDelete
  2. Jennifer & Jassmine (5D)April 18, 2012 at 9:14 AM

    Sebagai warganegara Malaysia, saya akan sentiasa mengekalkan semangat patriotisme dalam diri dan cinta akan negara untuk mengekalkan kemerdekaan Negara kita.

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  4. Yap Tsui San 5 DamaiApril 18, 2012 at 9:16 AM

    Sebagai warganegara Malaysia, saya dapat mengekalkan kemerdekaan Negara kita dengan mempunyai sikap positif untuk membangunkan bangsa dan meningkatkan disiplin diri.

    ReplyDelete
  5. Sebagai warganegara Malaysia, saya akan setia akan pemimpin dan Yang Dipertuan Agong bagi mengekalkan kemerdekaan negara kita. Selain itu, saya akan menjamin perpaduan antara kaum supaya tidak berlakunya perselisihan faham.

    ReplyDelete
  6. Ho Chuan Jian 5DamaiApril 18, 2012 at 9:20 AM

    Sebagai warganegara Malaysia, saya dpat mengekalkan kemerdekaan Negara kita dengan tidak membantas kerjaan kita. kita perlu menghormati cadangan yang dicadangkan oleh kerajaan kita.

    ReplyDelete
  7. Sebagai warganegara Malaysia, saya dapat mengekalkan kemerdekaan Negara kita dengan sentiasa mematuhi undang-undang dan peraturan negara supaya masyarakat boleh hidup dalam keadaan aman dan damai.

    ReplyDelete
  8. Ashwiini Sivadas NandaApril 18, 2012 at 9:22 AM

    Sebagai seorang warganegara Malaysia, saya dapat mengekalkan kemerdekaan negara saya adalah dengan menyertai Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) untuk menanam perasaan cinta yang tidak berbelah bahagi terhadap raja dan negara. Selain itu, saya juga akan menyambut ulang tahun kemerdekaan dengan begitu meriah. Di samping itu, saya juga akan mematuhi segala peraturan dan undang-undang negara untuk mengekalkan kedamaian dan keharmonian negara. Secara tidak langsung, saya akan dapat mengekalkan kemerdekaan negara saya.

    ReplyDelete
  9. CARNEY (5G) and guo zhi (5D)April 18, 2012 at 9:23 AM

    Sebagai warganegara Malaysia,saya akan meningkatkan semangat patriotisme antara keluarga dan kawan-kawan saya. Selain itu, saya juga mampu menyokong keputusan yang ditetapkan oleh kerajaan. Seterusnya, Saya akan melibatkan diri dalam semua aktiviti tentang kemerdekaan Malaysia.

    ReplyDelete
  10. Saya pula berpendapat bahawa kami, sebagai rakyat negara Malaysia boleh menyokong kempen kerajaan dengan menghadiri sebarang aktiviti seperti karnival atau ceramah bagi meningkatkan perpaduan antara rakyat, kerana kami sebagai nadi sesebuah negara harus bersatu padu untuk mengekalkan kemerdekaan kita. Bak kata pepatah, 'bersatu teguh, bercerai roboh'

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya..saya sangat setuju dengan pendapat anda Jean..BErsatu Teguh Bercerai Roboh..1M

      Delete
  11. Sebagai warganegara Malaysia, saya dapat mengekalkan kemerdekaan Negara kita dengan mengetahui dengan dalam tentang sejarah Negara kita supaya boleh belajar daripada kesilapan dan perjuangan tokoh-tokoh kita yang berani menentang penjajah kerana kita harus menyediakan payung sebelum hujan.Selain itu saya akan menghormati semua kaum dengan sama rata kerana kami semua warga 1Malaysia dan kita perl menghormati semua orang untuk mengekalkan perpaduan dan keamanan negara yang kita cintai.Akhirnya,saya akan bekerjasama dengan semua kawan untuk mengadakan kempen kesedaran kamerdekaan negara kita.Ini untuk merealisasikan dan membuka minda remaja yang tidak hirau dan buta sejarah.

    ReplyDelete
  12. Chun Yeaw Ng - 5 DamaiApril 18, 2012 at 9:28 AM

    Sebagai warganegara Malaysia, saya dapat mengekalkan kemerdekaan Negara kita dengan mempelajari tentang budaya dan adat kaum lain supaya kita dapat memahami semua kaum dan menghormati antara satu sama lain.

    ReplyDelete
  13. Sebagai warganegara Malaysia, saya dapat mengekalkan kemerdekaan negara kita dengan sentiasa mematuhi perlembagaan negara. Saya juga akan mematuhi undang-undang negara dan menghormati pemimpin-pemimpin negara kita. Selain itu, saya akan belajar tentang sejarah negara kita dan mengajinya supaya jika sejarah semalam berulang, kesalahan yang sama tidak diulang. Di samping itu, saya akan menyambut hari kemerdekaan pada 1 Ogos setiap tahun dengan penuh semangat supaya jasa pemimpin kita selalu diingati dan dihargai.

    ReplyDelete
  14. Natasha Aliana 5 JujurApril 18, 2012 at 9:28 AM

    Sebagai warganegara Malaysia, saya berpendapat antara usaha yang boleh dilakukan untuk mengekalkan kemerdekaan Negara kita ialah melalui perpaduan kaum. Seperti konsep 1 Malaysia yang di ketengahkan oleh Perdana Menteri Malaysaia kita iaitu Datuk Seri Najib. Kerjasama antara kaum di negara Malaysia bukan sahaja dapat mengekalkan kemerdekaan malah negara Malaysia akan disegani di mata dunia.

    Seterusnya, sebagai seorang warganegara Malaysia yang cintakan tanah airnya. Kita perlu mematuhi undang-undang negara kita sendiri supaya rakyat negara Malaysia senantiasa berada dalam keadaan yang aman damai dan seterusnya dapat membantu negara Malaysia mengekalkan kemerdekaan negara.

    Akhir sekali, kita haruslah menanam semangat patriotisme yang sangat tinggi dalam diri setiap warganegara Malaysia pada usia yang muda. Supaya generasi muda negara Malaysia mempunyai semangat patriotisme. Bak kata pepatah melentur buluh biarlah dari rebungnya. Sejurus dengan itu mereka dapat mengekalkan kemerdekaan negara Malaysia dengan mempertahankan kemerdekaan negara yang sudah berusia 55 tahun pada tanggal 31 Ogos 2012 ini.

    ReplyDelete
  15. sebagai warganegara malaysia, saya dapat kekal merdeka negara kita dengan sentiasa mematuhi lembagaan negara.supaya generasi muda negara malaysia mempunyai semangat patrismE.Bak kata pepatur melentur buluh biarlah dari rebungnya.kita perlu mematuhi undang -undang negara kita .kita sendiri supaya negara kita

    ReplyDelete
  16. merdeka! merdeka! merdeka!............negaraku yang aman tanpa sebarang kemusuhan yang berlaku di negara yang ku cintai.

    ReplyDelete
  17. Saya akan menghargai tokoh dan pahlawan negara kita +D

    ReplyDelete