Sunday, September 26, 2010

PROGRAM 2 Q SEJARAH PMR 2010

Terima kasih diucapkan kepada En. Mohd Hazli PPD Perdana kerana menjemput guru sejarah SMK Seafield sebagai fasilitator untuk Program 2Q Sejarah untuk PPD Petaling Perdana dan Utama. Kami dua orang guru sejarah telah menerima tanggungjawab yang diamanahkan dan seterusnya berusaha untuk mencari bahan dan idea untuk program ini walaupun hanya diberitahu dua hari sebelum program dilaksanakan.

Daripada maklumat yang diterima, seramai 30 guru sejarah dari PPD Petaling Perdana dan 20 guru sejarah dari PPD Petaling Utama akan dijemput untuk menghadiri program ini. Hal ini juga bermaksud guru sejarah yang dijemput mempunyai latar belakang yang berbeza seperti dari segi pengalaman mengajar sejarah dan sebagainya. Kami perlu fikir bagaimana program ini dilaksanakan supaya ia dapat menarik perhatian guru sejarah dan bersama-sama meningkatkan prestasi sejarah PMR dari segi kuantiti dan kualiti.

Program ini telah dilancarkan dengan berjaya dan mendapat sokongan yang menggalakkan daripada para peserta program 2Q sejarah. Terima kasih kepada Pn Roszaini, PPD Petaling Utama yang sentiasa memberi bantuan kepada kami sepanjang masa program dilaksanakan dan juga terima kasih kepada semua peserta program yang memberi sokongan, kerjasama dan galakkan sepenuhnya sepanjang bengkel dan ceramah dijalankan. Juga tidak dilupakan Pn Rooslina Ahmad yang sentiasa bersama dengan kami untuk membantu menjayakan program ini. Pengalaman baru dan manis ini tidak akan kami lupakan.

Berikut merupakan laporan ringkas dari sudut pendapat sebagai fasilitator program 2Q sejarah :

Tarikh : 23 September 2010
Hari : Khamis
Masa : 8.30 pagi - 12.30 tengah hari.
Tempat : Dewan Inspirasi, PPD Petaling Utama
Pegawai PPD Utama : Pn Roszaini Rahman

Masa : 7.10 - 8.10 pagi
Bertolak dari SMK Seafield dan sampai di PPD utama melalui stadium Kelana Jaya.

Masa : 8.10 - 8.30 pagi
Nampak sudah ada peserta berada di Dewan Inspirasi. Kami berjumpa dengan Pn Roszaini dan memperkenalkan diri sebagai fasilitator hari ini. Kami beritahu akan cuba sedaya upaya untuk menjayakan program hari ini.

Masa : 8.30 - 10.00 pagi
Slot 1 : Bengkel : mengenal pasti masalah pengajaran dan pembelajaran sejarah dan cara guru untuk mengatasinya.

Guru/peserta dibahagikan mengikut kumpulan dan setiap kumpulan terdiri daripada lima/enam ahli. Setiap kumpulan perlu membuat perbincangan dan mengemukakan tiga masalah yang dihadapi oleh guru semasa P&P sejarah serta tiga cara untuk mengatasinya / tiga langkah yang boleh dilaksanakan oleh guru dalam masa 10 hari/sebelum PMR untuk membantu pelajar lulus dengan cemerlang dari segi kuantiti dan kualiti. (Semua alat tulis telah disediakan sebelum bengkel dimulakan. Terima kasih Pn Rooslina Ahmad.)

Tujuan slot ini diadakan supaya guru sejarah dapat berinteraksi, berbincang dan berkongsi pengetahuan dan pengalaman dalam P&P sejarah memandangkan peserta adalah terdiri daripada guru yang mempunyai pelbagai pengalaman yang berbeza. Guru yang berlainan umur dan pengalaman mengajar telah duduk bersama-sama membincangkan tajuk yang diberikan.

Peserta sedang membincangkan isu/masalah dan langkah mengatasi
      

Selepas tiga puluh minit, wakil setiap kumpulan dijemput untuk membentangkan hasil perbincangan mereka dari segi masalah/isu dalam P&P sejarah dan cara untuk mengatasinya. Pelbagai masalah/isu telah dikemukakan oleh guru dan mereka telah berkongsi idea atau cara untuk mengatasi masalah yang dihadapi. Yang penting ialah para peserta dapat berkongsi pengetahuan dan cara/idea yang paling berkesan untuk membantu pelajar dalam masa 10 hari sebelum peperiksaan PMR.

Pembentangan oleh peserta tentang isu/masalah dan cara berkesan dalam p&p sejarah
  

Para peserta menumpukan perhatian samasa pembentangan oleh rakan
  

Masa : 10.00 - 10.20 Rehat 

 

Masa : 10.30 - 11.30 pagi
Slot 2 : Bagaimanakah guru boleh membantu pelajar meningkatkan prestasi dari segi kualiti dan kuantiti ?
Penceramah berkongsi pengalaman dan pengetahuan tentang beberapa program yang boleh membantu sekolah meningkatkan prestasi sejarah PMR dari segi kualiti dan kuantiti. Berikut merupakan beberapa program yang boleh dilaksanakan oleh guru untuk membantu pelajar dalam meningkatkan prestasi PMR :
  • Mengenalpasti sukatan minimum
  • Guru mengajar cara belajar yang berkesan
  • Guru mengulangkaji secara pantas bersama pelajar
  • Program Tutor atau Mentor-Mentee
  • Kelas Intervensi selepas sekolah
  • Guru mengulangkaji berpandukan soalan
  • Program fokus
  • Bengkel Sejarah
  • Galakkan guru untuk meningkatkan keyakinan pelajar
Pembentangan oleh penceramah cara berkesan untuk membantu pelajar dan sesi soal jawab
  

sehari dalam sejarah
tss@seafield

No comments:

Post a Comment