Saturday, April 9, 2011

SAMBUTAN HARI BUMI SEAFIELD 2011

Program : Sekolah Lestari - Sambutan Hari Bumi Seafield
Tarikh : 9 April 2011
Hari : Sabtu
Masa : 7.30 - 1.10 tgh

Matlamat Program :
Semangat cintakan alam sekitar serta persekitaran sekolah yang bersih, ceria dan selamat

Objektif Program :
  • Memberi pendedahan tentang kepentingan menjaga alam sekitar.
  • Memberi pendedahan berkaitan keadaan lapisan ozon pada masa kini.
  • Mewujudkan amalan persekitaran sekolah yang bersih.
  • Memupuk semangat bekerjasama antara pelajar, guru serta pihak luar. 
Ucapan oleh tetamu khas Prof Madya Dr. Esther Danial dan Pn Hajah Zaleha Abu Hasan Pengetua Seafield
    

Menurut kata ahli falsafah Eropah iaitu Charles pernah berkata, “Nikmat itu kadang-kadang tidak disedari, hanya apabila ia telah hilang barulah manusia benar-benar terasa” Pokok  merupakan anugerah terindah daripada Tuhan secara semula jadi kepada manusia sebagai khazanah yang paling berharga. Dalam erti kata lain, hutan perlu dihargai oleh seluruh umat manusia kerana tiada galang gantinya dengan apa-apa dimuka bumi ini. Namun kini, kita dikejutkan dengan berita yang menggambarkan sikap rakus manusia dalam memenuhi matlamat material yang kian mendesak, iaitu hutan ditebang sewenang-wenangnya. Situasi ini, jika tidak dibendung akan menyebabkan anak cucu kita tidak dapat menikmati keindahan pokok dan yang penting juga hutan akan mengalami variasi dempak negatif. Oleh yang demikian SMK Seafield telah mengambil inisiatif dengan mengadakan Sambutan Hari Bumi lestari hijau semata-mata memberi kesedaran kepada murid-murid untuk pelihara bumi kita.

Tanggal 9 April, SMK Seafield merupakan satu-satunya sekolah di Subang Jaya yang melancarkan Hari Bumi buat julung kalinya. Hari bumi yang diadakan merupakan salah satu program bagi lestari hijau sekolah yang selalu dikatakan oleh Puan Pengetua, Pn Hajah Zaleha Abu Hasan. Program ini bermula seawal jam 7.30 pagi dengan para pelajar berkumpul di tapak perhimpunan setelah mendapat arahan daripada Pn Ang, guru disiplin. Setelah semua pelajar berbaris dengan teratur dan semua VIP telah hadir, majlis di mulakan dengan nyanyian lagu Negaraku dan lagu Negeri Selangor dan diteruskan dengan bacaan doa oleh Ustaz Mukhlis bagi memberkati lagi majlis yang diadakan.

Majlis kemudian diteruskan dengan ucapan oleh Pn Doris Thomas selaku pengerusi majlis. Teks ucapannya banyak menceritakan tentang kepentingan pokok dalam kehidupan dan akibat menebang pokok sesuka hati. Ucapan yang seterusnya oleh tetamu khas yang dijemput oleh sekolah, Prof. Madya Esther dari Jabatab sains dan matematik Fakulti Universiti Malaya. Dalam ucapanya banyak menceritakan tentang kisah silamnya sebagai seorang guru saing yang menyuruh anak meridnya menjaga alam dan akhirnya mereka bertemu di satu tempat dan anak murid tersebut menegur cikgu dan mengatakan bahawa dia  telah berjaya menjaga alam dengan baik dan mendengar segala katanya ketika di bangku persekolahan dulu.Setelah tamat ucapannya, beliau secara rasminya merasmikan Sambutan Hari Bumi SMK Seafield peringkat sekolah. Setelah itu, majlis diteruskan dengan ucapan yang cukup ringkas, padat lagi bermakna oleh Puan Pengetua, Pn Hajah Zaleha Abu Hasan. Beliau telah mencadangkan untuk menubuhkan satu jawatankuasa, ”Petani Moden ”yang diketuai oleh YDP PIBG, Dato Abdul Rahman yang bertujuan untuk memastikan sekolah sentiasa di hijauhi dengan pokok-pokok yang segar. Puan Pengetua juga ada menasihatkan kepada para pelajar untuk mengamalkan kitar semula barang yang masih boleh digunakan dan juga menjimatkan tenaga air dan juga elektrik apabila tidak digunakan.


Simbolik Pelancaran Hari Bumi 2011
 

Penyampaian "Mock" cek Mangsa Tsunami kepada wakil JAGAM & bacaan ikrar
 

Setelah selesai ucapan, majlis perasmian diadakan dan ini merupakan majlis perasmian yang paling unik pernah diadakan di SMK Seafield. Majlis perasmian ini dilancarkan dengan melepaskan burung merbok yang dilakukan Oleh Prof. Madya Esther dan juga Dota Abdul Rahman yang diiringi oleh Puan Pengetua dan disaksikan oleh beratus pelajar yang hadir. Majlis dimeriahkan lagi dengan penyerahan cek mangsa tsunami dan gempa bumi di Jepun yang diserahkan oleh Guru Besar kepada wakil Japan Red Force, En Yeoh. Derma tersebut telah disumbangkan ikhlas oleh oleh warga-warga SMK Seafield.

Pada jam 9.00 pagi para pelajar dibahagikan kepada 2 kumpulan, yang petama akan menjalankan aktiviti gotong-royong ditempat yang telah ditetapkan dan yang selebihnya akan bersama mengikuti majlis pelancaran 1 Guru 1 Pokok yang diadakan di padang sekolah. Aktiviti gotong-royong dilakukan dengan penuh meriah dan bersemangat melihat para pelajar bersungguh membersihkan kawasan yang diberi dan membahagikan sampah mengikut barang yang boleh dikitar semula dan yang tidak boleh di kitar semula.Dalam masa yang sama, pelancaran 1 Guru 1 Pokok diadakan dengan menanam pokok yang dilakukan oleh Pn Hajjah Zaleha, Prof. Madya Esther, En Yeoh dan dua orang terhormat yang lain sebagai upacara perasmian. Kemudian para guru dibawa ke dewan untuk menyaksikan persembahan power point yang disediakan mengenai isu-isu alam sekitar serta klip video mangsa tsunami di Jepun. Sehubungan dengan itu, kutipan bagi mangsa-magsa di Jepun masih diteruskan lagi bak kata pepatah ”Berat sama dipikul, ringgan sama dijingjing”. Setelah itu,sedikit ucapan dan nasihat oleh wakil Alam Flora yang membicarakan tentang kepentingan kitar semula. Untuk pengetahuan umum, sampah di Malaysia selama 9 hari sama dengan setinggi Menara Berkembar Petronas ( KLCC ) oleh itu kita harus memainkan inisiatif menjaga alam, bukan sahaja mengitar semula barang namun mengurangkan sampah juga menjadi tanggungjawab kita semua jika tidak mahu hidup di atas sampah. Seterusnya majlis diteruskan dengan pameran mengenai alam sekitar yang juga diadakan di dewan sekolah. Majlis disudahi dengan jamuan makan secara kecil-kecilan dan bersurai pada jam 12.30 tengah hari. Peliharalah Alam Sekitar untuk kehidupan yang lebih sejahtera. Bumi kita hanyalah satu, peliharalah ia. Sekian Terima Kasih. 

Pelancaran 'Program 1 Guru 1 Pokok" di padang sekolah 
 





No comments:

Post a Comment