Friday, April 22, 2011

KEM PERDANA SEAFIELD 2011

Program : Kem Perdana Seafield 2011
Tema : Muhibah 1 Seafield
Tarikh : 15 -17 April 2011
Tempat : Dusun Eko Resort, Bentong, Pahang.
Peserta : 12 guru dan 129 pelajar Badan Beruniform
Laporan : Nur Shahirah Hj Mohd Yasin ( 5 Budi )


Gambar Kenangan Kumpulan Kem Perdana 2011
PENGENALAN
Aktiviti perkhemahan merupakan satu aktiviti yang dapat menerapkan semangat setiakawan, semangat kerjasama, menyuburkan daya kepimpinan sejajar dengan Pelan Induk Pembangunan Pendidikan dalam Teras ke 2 iaitu membina modal ihsan. Selain daripada itu ia merupakan satu wadah bagi ahli badan uniform untuk menjadi lebih berdisiplin dan seterusnya memberikan sumbangan kepada sekolah, keluarga, agama dan negara. Aktiviti perkhemahan ini telah mula menjadi acara tahunan bagi sesetengah unit dan juga amat dinanti nantikan oleh pelajar. Justeru itu, untuk memberi lebih tarikan kepada para pelajar, perkhemahan ini dicadangkan untuk menghimpunkan pelajar dari semua unit beruniform yang paling dikenali sebagai “Perkhemahan Perdana Badan Beruniform SMK Seafield 2011”. Tema perkhemahan pada kali ini ialah ‘Ke Era Satu Malaysia’. Tema ini dipilih sejajar dengan hasrat Y.A.B Perdana Menteri Malaysia Dato’ Seri Najib Tun Razak untuk menjayakan konsep satu Malaysia dan diharap melalui perkhemahan konsep ini dapat disemaikan ke dalam pemikiran pelajar.

OBJEKTIF
· Dapat memupuk sikap kepimpinan
· Pelajar dapat pendedahan kemahiran asas perkhemahan
· Pelajar dapat bekerjasama dalam kumpulan dalam setiap aktiviti yang dijalankan
· Dapat memahami penggunaan kompas semasa aktiviti
· Dapat memupuk semangat berkumpulan dan setiakawan
· Dapat menjalinkan hubunganantara guru dan peserta perkhemahan

Nyayian Negaraku
 

 
Hari Pertama : 15 April 2011 (Jumaat)
Masa : 2.30 - 11 mlm
Lokasi : Seafield  & Dunsn Eko Resort Bentong

Sebelum bertolak ke kawasan perkhemahan, Majlis Penyerahan Bendera diadakan di dewan sekolah. Majlis tersebut bermula pada jam 2.30 petang dengan semua peserta siap sedia memakai pakaian uniform masing-masing dan berkumpul di dalam dewan. Setelah itu, ketibaan Pengetua, Pn Hajah Zaleha Abu Hasan dan YDP PIBG, Dato Hj Abd Rahman Haji Ali diumumkan dan majlis dimulakan dengan nyanyian lagu Negaraku. Majlis tersebut diberkati lagi dengan bacaan doa oleh saudara Wafi bt Abdul Karim dari unit Bomba. Guru Besar tidak melepaskan peluang untuk memberi ucapan nasihat kepada para peserta serta mendoakan keselamatan peserta pergi dan balik dari tapak perkhemahan dengan selamat. Setelah itu, Pengetua menyerahkan bendera Kem Perdana 2011 kepada Tuan Nazuha selaku Ketua Kem Komandan lantas lagu Kem Perdana dinyanyikan setelah bendera di naikkan, lagu ini merupakan hasil nukilan En Jaffny. Sebelum berangkat pergi, gambar beramai-ramai diadakan sebagai kenang-kenangan di hari tua kelak. Para peserta kemudian dibahagikan mengikut bas masing-masing yang telah ditetapkan, tiga buah bas dan sebuah van digunakan untuk menampung 129 peserta Kem Perdana 2011.



Lebih kurang jam 5.30 petang semua peserta selamat tiba di kawasan tapak perkhemahan walaupun ada bas yang tersesat pada mulanya. Setelah itu, para peserta di kehendaki berada dalam kumpulan seperti yang telah ditetapkan seminggu yang lalu. Setelah mendapat arahan daripada Tuan Komandan, Tuan Nazuha, setiap kumpulan diarahkan mendirikan 2 buah khemah dan kemudian para peserta dibenarkan membersihkan diri dan bersiap sedia untuk aktiviti seterusnya. 
Makan malam yang di nanti-nantikan para pesrta tiba setelah penat mendirikan khemah yang disediakan penganjur yang boleh memuatkan 7 orang satu khemah. Setelah perut kenyang di isi dengan nasi dan lauk yang lazat disediakan, tiba masanya untuk aktiviti ”ice breaking” yang luar biasa. Aktiviti ini dilakukan oleh Tuan Jaffny, dan diberi nama ,”need each other”, para peserta di kehendaki menanggalkan kasut dan meletakkan kasut tersebut di tengah-tengah dewan tersebut. Ketika itu, kita tidak kisah mengenai kasut kita sama ada hilang atau pun tidak, kita hanya tahu untuk bersatu dengan rakan kumpulan masing-masing. Aktiviti yang seterusnya pula adalah” Siapa punya”  dimana peserta diminta untuk memakai mana-mana kasut yang ada di dewan tersebut tetapi tidak boleh memakai kasut sendiri dan kemudian duduk mengikut kumpulan. Setelah itu, wakil setiap kumpulan di minta untuk bercakap dalam bahasa binatang untuk mendapatkan kembali kasut mereka, setelah mendapatnya mereka di minta untuk menanyakan nama, tingkatan dan dari unit mana orang yang mengambil kasut kita. 
Aktiviti ini sungguh menakjubkan kerana melalui ini para peserta dapat berkenalan dengan orang lain selain ahli kumpulan mereka. Setelah itu,aktiviti diteruskan dengan pembentangan bendera kumpulan. Setiap kumpulan yang telah menyediakan bendera mereka di minta membentangkan fungsi logo bendera mereka dalam masa 3 minit, ini melatih para peserta untuk sentiasa menepati masa dengan cakapan yang berfaedah.

 Pada jam 11 malam, para peserta di minta membuat 4 barisan perempuan dan 4 barisan lelaki untuk di lepaskan bagi menjalankan aktiviti ”night walk”. Sebelum berlepas ke dalam hutan, kita diminta untuk menyerahkan lampu suluh dan setiap kumpulan hanya akan di bekalkan sebatang lilin dan dengan lilin inilah peserta harus masuk ke dalam hutan dan balik dengan selamat. Hal ini akan menguji kerjasama dan kepercayaan antara ahli kumpulan masing-masing. Dalam masa 3 jam, para peserta telah berjaya mendaki dan menuruni bukit dengan selamat walaupun ada yang terkena gigitan pacat dan terdapat  juga beberapa kumpulan yang sesat kerana terputus baris, dari sini kita benar-benar belajar mengenai kepentingan bekerjasama dalam sebuah pasukan. Mereka di benarkan masuk tidur setelah semua tiba dengan selamatanya.


Hari Kedua : 16 April 2011 (Sabtu)
Prieppppp, Prieppppp, Priepppp, itulah wisel yang menandakan para peserta harus bangun dari tidur walaupun hanya satu jam tidur, ahli kem perdana di suruh untuk membersihkn diri dan berkumpul di dewan tepat jam 7 pagi. Mereka kemudian melakukan senaman pagi yang diketuai oleh Tuan Jaffny dan Tuan Zulkifli agar dapat mengelak dari sebarang kecederaan ketika melakukan aktiviti sepanjang hari ini. Peserta kemudian di beri sarapan pagi dan bersiap sedia dengan uniform masing-masing untuk upacara Perasmian Kem Perdana 2011. Seperti sebelumnya, setelah ketibaan Puan Pengetua,Pn Hajah Zaleha Abu Hasan, Pn Chong Ik Poh dan Pn Roslina Ahmad majlis di mulakan dengan nyanyian lagu Negaraku dan bacaan doa oleh Saudara Wafi. Majlis kemudian diteruskan dengan uacpan sekaligus perasmian oleh Puan Pengetua, Pn Hajah Zaleha Abu Hasan yang turut menyokong perkhemahan ini dengan  menghadirkan diri dan menyertai aktiviti bersama para peserta di tapak perkhemahan . Walaupun beliau tidak dapat  menyertai dalam ” night walk ”  namun kehadiranya telah menjadi satu pnghargaan bagi kami disini. Majlis di akhiri dengan nyanyian lagu Pekhemahan Perdana . ’Inspection’ khemah diadakan oleh pengetua setelah majlis  tersebut berakhir.

 

      

Ahli Kem Perdana kemudiannya dibahagikan kepada 3 kumpulan besar daripada 9 kumpulan yang ada. Kumpulan A terdiri daripada group 1,4 dan 7, manakala Kumpulan B : group 2,5,dan 8 dan Kumpulan C : group 3,6,dan 9 . Kita kemudian dipecahkan mengikut stesen masing-masing. Kumpulan A akan melakukan aktiviti ”flying fox” , Kumpulan B melakukan aktiviti berakit manakala Kumpulan C melakukan aktiviti rentas halangan. Beginilah aktiviti yang akan dilakukan dan akan bertukar mengikut giliran dan setiap kumpulan harus melakukan ketiga-tiga aktiviti sebelum jam 6 petang. ’Flying Fox’ antara aktiviti yang di nanti-nantikan, bukan sahaja para peserta, Pengetua bersama Pn Chong dan Pn Roslina juga turut mengambil bahagian dalam aktiviti ini. Sebelum ke tempat flying fox, kita harus merentas jambatan gantung yang pangjangnya lebih kurang 500m . Seterusnya, rentas halangan merupakan aktiviti yang paling mencabar kerana peserta harus mempunyai kekuatan fizikal dan juga mental. Peserta di minta merentasi halangan seperti, melompat tembok yang tinggi, berjalan di atas satu tali, bergayut dan melompat dari satu tayar ke tayar yang lain dimana kebanyakan peserta gagal melakukan bahagian ini kerana tiada keseimbangan badan. Bagi aktiviti berakit pula, merupakan antara aktiviti yang menyeronokkan, para peserta diminta untuk membina rakit sendiri dan harus terapung apabila dilepaskan ke dalam kolam. Dengan aktiviti ini dapat mengajar kita untuk saling bekerjasama dalam membina rakit. Bagi pengangkap , mereka telah biasa dengan aktiviti mengikat rakit manakala unit beruniform lain merupakan pengalaman pertama untuk mengikat rakit yang diajar oleh  pengngkap. Semua aktiviti telah berjaya berakhir pada jam 6 petang dan disebabkan kedisiplinan dan komitmen  yang di tunjukkan oleh kami, kami dibenarkan untuk mandi kolam yang ada di tapak perkhemahan.


 
 


Pada sebelah malamnya pula merupakan Malam Kebudayaan yang merupakan puncak bagi segala aktiviti di Kem Perdana 2011. Acara ini bermula pada jam 9 malam dan lebih kurang sejam telah diberi masa untuk berlatih sebelum tibanya acara ini. Setiap kumpulan mempersembahkan persembahan yang cukup mantap  walaupun hanya 60 minit berlatih. Hal ini jelas dapat melihat kerjasama yang utuh antara ahli kumpulan dan ini bertepatan sekali dengan tema Kem Perdana iaitui ” Muhibah 1 Seafield” . Pemenang akan di umumkan keesokan harinya, debaran pasti menati untuk mengetahui pemenangnya. Setelah tamat semua persembahan para peserta dibenarkan masuk tidur dan bangun segar pada esok harinya.

Hari Ketiga : 17 April 2011 (Ahad)


Tepat jam 6 pagi wisel di bunyikan menandakan para peserta harus bangun dan menyiapkan diri  untuk aktiviti pada hari ini. Setelah itu, aktiviti senaman pagi diadakan yang diketuai oleh Tuan Jaffny. Mereka bersenam dengan penuh semangat kerana merupakan hari terakhir mereka di kem ini. Sarapan pagi kemudian disediakan dan semua berselera memakan makanan tersebut. Para peserta kemudian melakukan aktiviti refleksi iaitu mengingat kembali segala kepayahan, suka, duka dalam setiap aktiviti yang dijalankan selama 2 hari ini. Bagi kumpulan yang didenda kerana tidak mejaga bendera mereka dengan baik harus berdepan dengan Tuan Rahim dan meminta maaf terhadapnya dan juga harus melakukan apa sahaja yang diminta oleh Tuan Rahim, ada yang kena menari, menyanyi, berlakon, berlari sekeliling kolam 3 pusingan, tekan tubi dan sebangainya. Hal ini mengajar kita semua agar menjaga amanah yang diberi dengan baik dan jangan biarkan seseorang merobek maruah kita seperti sampah. Kemudian, peserta diminta untuk mengemas khemah masing-masing dan disini juga dapat melihat kerjasama antara para peserta apabila semua berganding bahu mengemaskan khemah. 

  
 
Acara penyampaian hadiah kemudian berlangsung yang merupakan acara penutup bagi Kem Perdana 2011, disini semua adalah pemenang dan tiada yang kalah kerana semua menjalankan aktiviti dengan seronok dan baik sekali tanpa sebarang masalah. Berikut adalah pemenang-pemenang bagi aktiviti yang dijalankan :


Malam Kebudayaan:                                            Kumpulan terbaik :
Tempat Pertama : Kumpulan 2                                 Tempat Pertama : Kumpulan 3
Naib Johan : Kumpulan 5                                         Naib Johan : Kumpulan 1
Tempat ketiga : Kumpulan 4                                    Tempat ketiga : Kumpulan 7
                                                                              Tempat keempat : kumpulan 9
Peserta terbaik lelaki : Lim Kah Seng
Peserta terbaik perempuan: Quak Xia Shing
Unit berunform terbaik: Pengangkap

Kem Perdana 2011 berakhir dengan makan tenghaari terakhir bersama semua peserta. Kem Perdana 2011 merupakan kem terbaik pernah saya hadir dan telah banyak mengajar saya erti kesusahan hidup dan kepentingan hidup bekerjasama dan saling tolong-menolong. Kami berharap agar hubungan persahabatan ini tidak berakhir disini dan masih di teruskan di sekolah. Harapan kami agar Kem Perdana pada tahun hadapan lebih menyeronokan dan  mencabar serta masih mengekalkan perpaduan antara satu sama lain . Terima kasih yang tidak terhingga kepada barisan guru yang bertukus lumus memastikan semuanya selamat dan berjalan lancar. Bagi pihak peserta , saya menyusun sepuluh jari memohon ampun kalau ada silap dan salah dan ada yang terkasar bahasa  atau terlepas cakap. Terima Kasih,  kalau ada rezeki jumpa lagi tahun hadapan.

Terima Kasih Guru-guru,
Terima kasih Kem Perdana,
Terima Kasih SMK Seafield.




No comments:

Post a Comment