Saturday, February 27, 2010

FOKUS SEJARAH SPM 2010

Berikut merupakan FOKUS TOPIK-TOPIK PENTING SEJARAH SPM 2010 yang disumbangkan oleh GC Sejarah Pn Masariah Mispari dari MTD, pelajar boleh menggunakannya sebagai panduan semasa membuat ulangkaji untuk menghadapi Peperiksaan di peringkat sekolah mahupun peperiksaan awam.





Selamat Bercuba dan Berjaya..

KP Sejarah

SOALAN PERCUBAAN SEJARAH SPM 2009-NEGERI

Berikut merupakan soalan percubaan sejarah negeri 2009, pelajar boleh download dan gunakannya sebagai latihan ulangkaji....

KP Sejarah

Pahang : Kertas 1, kertas 2, Skema
SBP : Kertas 1, kertas 2, Skema
Negeri Sembilan : Kertas 1, kertas 2
Terengganu : Kertas 1, kertas 2
MRSM : Kertas 1, kertas 2, skema
WPKL : Kertas 1, skema K1, kertas 2, skema k2

Selamat Mencuba

Thursday, February 25, 2010

Contoh Elemen 2 - Kaedah Kajian

Berikut merupakan contoh Kaedah Kajian untuk elemen 2
Selamat mencuba....
KP Sejarah


KAEDAH KAJIAN

Kaedah kajian pertama : Analisis dokumen
Saya telah menjalankan analisis dokumen dengan menggunakan buku yang bertajuk “ .......................”. Dalam buku ini saya telah memperolehi pelbagai maklumat yang berguna.
Saya telah menganalisis maklumat yang didapati dalam buku tersebut dengan baik. Saya mengeluarkan fakta-fakta penting yang berkaitan dengan projek sejarah saya. Isi-isi yang telah saya kumpul dipersembahkan dalam hasil projek saya.

Kaedah Kajian Kedua : Lawatan ke tempat kajian
*Untuk kaedah ini, pelajar perlu membuat satu laporan tentang Lawatan ke tempat kajian. Sila rujuk kepada guru sejarah masing-masing...........

Contoh :
Kaedah ini telah dijalankan oleh saya semasa kunjungan saya ke rumah saudara mara ketika perayaan.............................. Saya telah memperoleh banyak maklumat mengenai tajuk kajian ini. Antaranya adalah seperti berikut :
..................................................................................................................................
...................................................................................................................................

Kaedah Kajian ketiga : Penyelidikan Laman Web
Saya telah membuat penyelidikan dengan melayari Internet dan mencari laman-laman web yang berkaitan dengan kajian saya secara terperinci. Laman-laman web seperti Wikipedia dan ......................... amat membantu saya dalam kajian saya. Melalui kemudahan Internet, saya dapat mencari maklumat yang diperlukan dalam masa yang singkat. Contoh laman wab yang saya layari adalah seperti berikut :

  • .......................
  • ................................


Kaedah kajian Kaempat : Penyelidikan Perpustakaan
Saya telah melawat ke Perpustakaan Negara di 232, Jalan Tun Razak, 50572, Kuala Lumpur untuk mengumpulkan maklumat serta fakta yang berkenaan dengan ........................................... Saya telah melakukan penyelidikan saya pada hari ....................................... Saya telah menggunakan katalog on-line Perpustakaan Negara untuk mencari buku-buku yang berkaitan dengan ................................ Di situ, saya telah memperoleh maklumat daripada pelbagai jenis buku ilmiah seperti "........................................". Saya turut mendapat maklumat daripada majalah-majalah dan suratkhabar. Setelah saya berjaya mencari maklumat, saya membuat salinan fotostat tentang maklumat yang telah kami perolehi.

Selain itu, saya juga meminjam beberapa buah buku rujukan daripada perpustakaan sekolah yang memberi penerangan tenatng warisan budaya di negara kita. Penyelidikan sumber tersebut telah membantu saya dalam mengumpul maklumat-maklumat yang diperlukan dalam kajian kerja kursus sejarah.

Kaedah Kajian Kelima : Temu Bual
Semasa saya melawat ......................................................................., saya telah bertemu bual dengan ................................ mengenai perayaan ...................................... Saya telah mendapat maklumat serta fakta yang berkaitan dengan perayaan ......................................... Encik...................... telah menerangkan serba sedikit tentang perayaan..............................................

Temu Bual dengan Encik...........................
****Cikgu hanya tunjuk permulaan cara menulis temu bual dalam kursus sejarah, perkembangannya sila rujuk kepada guru sejarah kelas masing-masing.****

Pelajar : Selamat pagi Encik................... bolehkah saya menemu bual encik untuk Kerja Kursus Sejarah Saya ?
Ditemuduga : Tentulah boleh, kamu disilakan untuk mengemukakan apa-apa tentang perayaan.................................... ?

Pelajar : ...................................................................................

Ditemuduga : ................................................


Sumeeta & Trisha Chin Jing Man

Wong Wei Ying
3 Jujur 
2009

Contoh Elemen 2 - Objektif Kajian

Berikut merupakan contoh  menulis Objektif Kajian untuk Elemen 2 Projek Sejarah. Sila rujuk kepada Guru Sejarah masing-masing untuk keterangan selanjutnya...
Selamat mencuba ......
KP Sejarah


ELEMEN 2 - OBJEKTIF KAJIAN 
                  
Objektif Pertama :
Objektif kerja kursus sejarah ini adalah untuk mencari dan mengumpul fakta berkenaan ...................................................... di negara kita daripada sumber yang sahih.
Objektif Kedua :
Selain itu, kajian ini dapat mengajar cara mengelas, menganalisis, mentafsir, mensintesis dan merumus fakta berkenaan ........................................ di negara kita secara rasional.
Objektif Ketiga :
Berpeluang merekod fakta dan mengnalisis fakta perolehan berkenaan ................................................... di negara kita mengikut format kajian yang betul.
Objektif Keempat :
Kajian ini menyemai perasaan bangga dengan kegemilangan tamadun bangsa dan negara melalui .......................... di negara kita. Justeru itu, lahirlah perasaan bangga akan kegemilangan tamadun bangsa dan negara kita.
Objektif Kelima :
Akhirnya, kajian ini juga bertujuan melahirkan semangat patriotisme terhadap negara dan bangsa. Melalui kajian, saya akan menghargai jasa dan usaha kerajaan ke arah merealisasi Masyarakat 1Malaysia.

Contoh Jawapan Soalan KBKK Bab 2 Tingkatan 5

Contoh Soalan 
Pada pendapat anda, mengapakah tokoh tempatan wajar dianggap wira bangsa?

Pada pendapat saya, tokoh tempatan wajar dianggap sebagai wira bangsa kerana keberanian mereka untuk menentang penjajah darpada terus menakluki negara kita. Malahan, mereka juga menunjukkan semangat setia negara yang tinggi dalam diri mereka. Selain itu, mereka mempunyai semangat patriotik yang amat tinggi sehingga sanggup mengorbankan nyawa sendiri demi negara dan bangsa tercinta. Mereka juga sanggup membela pengikut dan rakyat daripada genggaman penjajah. Keteguhan mereka mempertahankan tanah air dan menjaga adat resam dan budaya bangsa membuatkan mereka wajar dan layak dianggap sebagai wira bangsa.

Nabilah Bt Mohd Shahrudin
5 Cekap
2010

Wednesday, February 24, 2010

Contoh Elemen 2 Projek Sejarah PMR

Berikut merupakan contoh Elemen 2 projek Sejarah PMR. Para pelajar boleh merujuk kepada guru sejarah masing-masing untuk mendapat maklumat selanjutnya..
KP Sejarah
ELEMEN 2 - MEREKOD FAKTA SEJARAH

Elemen ini perlu kemukakan senarai kandungan seperti berikut:
  1. Tajuk
  2. Senarai kandungan
  3. Penghargaan
  4. Objektif Kajian
  5. Kaedah Kajian
  6. Hasil Kajian
  7. Rumusan
  8. Lampiran
  9. Rujukan
Contoh cara menulis  "Penghargaan ".

Saya ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada ibu bapa saya , .............................................. dan ................................. kerana memberi bantuan, dorongan dan sokongan padu yang sebegitu berharga buat saya. Mereka banyak memberi sokongan moral, masa dan tenaga yang tidak ternilai.

Guru Sejarah selaku Guru Penilai, ...................................... juga memainkan peranan yang penting dalam menjayakan kajian ini dengan mencurahkan banyak ilmu pengetahuan dan tunjuk ajar kepada saya serta rakan-rakan sekelas.

Terima kasih kepada ........................... yang telah memikul tanggungjawabnya sebagai seorang kakak/abang dengan amat baik sekali. Kakak/abang ........................ telah memberi bimbingan dan banyak pendapat agar kerja pencarian maklumat dapat dijalankan dengan teratur dan sistematik.

Selain itu, terima kasih kepada Institusi Pendidikan saya, sekolah Menengah Kengsaan ........................ yang banyak berjasa kepada anak didiknya.

Bagi pihak rakan sekelas saya yang banyak menghulurkan bantuan, biarlah saya ucapkan terima kasih kerana perbincangan dan bantuan yang diberi banyak membantu kelancaran kerja kursus ini.

Saya ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada Pusat Sumber Sekolah yang banyak menyumbangkan bantuan dalam bentuk buku-buku ilmiah yang seterusnya membantu saya menghasilkan projek ini.

Trisha Chin Jing Man
3 Jujur
2009





Contoh Elemen 1 Projek Sejarah PMR

Berikut merupakan contoh elemen 1 untuk projek sejarah PMR. Para pelajar boleh rujuk kepada guru sejarah kelas masing-masing untuk maklumat selanjutnya....

ELEMEN 1 MENGUMPULKAN FAKTA SEJARAH

Mengumpulkan fakta sejarah dari pelbagai sumber..
Contoh :
1. BUKU ILMIAH
Nama Pengarang :
Nama Buku :
Tempat Terbit :
Tahun Terbit :
Penerbit :
Tunjuk Bukti : sertakan salinan kulit buku tersebut

2. MAJALAH
Nama Majalah :
Tarikh :
Tunjuk Bukti : sertakan salinan kulit majalah tersebut


3. ORANG SUMBER
Nama :
Umur :
Alamat :
Bukti : sertakan salinan kad pengenalan

4. MELAWAT TEMPAT KAJIAN
Nama Tempat :
Alamat :
Bukti : sertakan gambar

5. INTERNET (cara menulis alamat laman web)
Sistem Daftar Warisan, http://www.daftarwarisan.gov.my/
Heritage Building : Sultan Abdul Samad Building, http://sejarahmalaysia.pnm.my
Bukti : sertakan salinan pertama laman web

ISTILAH SEJARAH BAB 2 - TINGKATAN DUA

Sumbangan daripada Cikgu Tan Kwee Cheng dan Cikgu Dziatul untuk pelajar tingkatan 2..

Bab 2 KEKAYAAN HASIL BUMI MENDORONG CAMPUR TANGAN   BRITISH


m/s
perkataan
Maksud (BM)
Maksud (BC)
10
Benteng
Tembok (daripada batu, tanah, dan lain-lain)
城墙
29
Dasar campur tangan
Prinsip yang dipegang untuk melibatkan diri dalam urusan orang lain
插手政策
35
Ditabal
Dinobat atau dimahkotakan Raja
登基(王)
35
Menggugat
Mendesak supaya menepati janji, membangkitkan perkara yang sudah-sudah, mengkritik dengan keras, mencela, membantah, menyanggah
控诉
35
Berunding
Soal perhitungan, perkiraan, pertimbangan atau perbicaraan yang bersungguh-sungguh lagi mendalam tentang sesuatu hal 
讨论
35
Pemakaman
Tempat kediaman (digunakan untuk Raja)
葬礼
36
Diiktiraf
Diterima atau diakui sesuatu sebagai satu kebenaran, mengesahkan
批准, 认同
38
Perbalahan
Perihal berbalah, perbantahan, pertengkaran (pergaduhan)
争论
40
Pengaruh
Kuasa seseorang yang memberi kesan kepada orang lain
权威
40
Persengketaan
Perselisihan, pertelagahan, pertikaian, perbalahan (pergaduhan)
纠纷
40
Pertelingkahan
Perihal bertengkar, perbalahan, perselisihan, persengketaan, pertikaian (pergaduhan)
矛盾,冲突
43
Pelabur
Orang yang memberi modal untuk sesuatu perniagaan atau perusahaan
投资家
49
Membolot
Memenangi, menggondol, memperoleh
赢得,征服

ISTILAH SEJARAH BAB 1 - TINGKATAN DUA

Sumbangan daripada Cikgu Tan Kwee Cheng dan Cikgu Dziatul untuk pelajar Tingkatan Dua


Bab 1 KEDUDUKAN STRATEGIK MENDORONG PENGUASAAN BRITISH

m/s
Perkataan
Maksud (BM)
Maksud (BC)
4
Maritim
Berkaitan dengan perkapalan dan pelayaran
近海的
4
Pangkalan
Tempat kapal berlabuh, tempat untuk mengumpul barang dagangan atau tempat yang dijadikan pusat untuk melancarkan serangan
码头(船只)停泊处
5
Kedaulatan
Negeri atau Negara yang mempunyai Raja sebagai ketua pemerintah
主权
6
Firma
Syarikat perusahaan atau perniagaan
合股公司
7
Dasar
Prinsip yang dipegang
原则
7
Pampasan
Wang (barang dll) yang dibayar sebagai ganti rugi
赔偿金
9
Kubu
Tempat pertahanan yang diperkukuh dengan pagar atau benteng, kelengkapan alat senjata dll
保垒
9
Menakluk
Menyerang dan mengalahkan serta menguasai (memerintah), menumpaskan dan menundukkan
战胜
11
Ufti
Persembahan (wang, emas, dll) yang wajib dibayar kepada raja atau negara yang berkuasa
朝贡品
13
Tanah jajahan
Kawasan yang termasuk dalam satu pentadbiran atau negeri yang dijajah oleh negara asing
殖民地
14
Pelabuhan bebas
Pelabuhan yang tidak mengenakan cukai kepada pedagang yang singgah di pelabuhan itu.
自由港口
15
Loji
Gedung, pejabat, syarikat perniagaan zaman dahulu yang dibuat berkubu
古时贸易公司办事处
16
Bersemayam
Duduk di atas takhta, singgahsana
帝王 就坐
20
Wilayah
Jajahan, daerah, kawasan atau negeri
区域
22
Isytihar
Pengumuman, pemakluman, pernyataan

ISTILAH SEJARAH BAB 2 - TINGKATAN SATU

Sumbangan daripada Cikgu Tan Kwee Cheng dan Cikgu Dziatul untuk para pelajar Tingkatan Satu..


Bab 2 Zaman Prasejarah

m/s
perkataan
Maksud (BM)
Maksud (BC)
21
Alat serpihan
Serpihan
碎片 (块)
21
Alat batu penetak
Alat untuk memarang
砍伐工具
21
Animisme
Kepercayaan setiap benda seperti batu dan pokok mempunyai semangat (jiwa dan roh) orang mati
万物有灵论
21
Zaman Paleolitik
Zaman purbakala
化石时代
22
Pentarikhan saintifik
Mantarikhkan dengan cara saintifik
以科学方式决定日期
22
Tapak ekskavasi
Tempat penggalian benda zaman
挖掘之物
23
Kapak genggam
Kapak cengkaman
可握的斧头
23
Meraut
Menghaluskan
削尖,削平
24
Kalung
Rantai leher
颈饰
24
Zaman Neolitik
Zaman batu baru
新石器时代
24
Tembikar
Seramik
陶器,瓷器
24
Beliung
Sejenis kapak
一种斧头
25
Mengetam kayu
Melicinkan permukaan kayu
刨削木材
27
Sabit
Sejenis pisau yang melengkung untuk menebas
镰刀
27
Mata lembing
Sejenis senjata yang mempunyai mata besi pada batang yang panjang
27
Tulang mawas
Tulang orang utan
猩猩的骨头